We hadden ons achteraf onnodig gehaast om op tijd in Cartagena te zijn om de Camper bij de haven af te leveren. Bij aankomst in Cartagena zou de boot nog steeds op tijd aankomen maar uiteindelijk kwam de boot toch pas een week later aan. We leverde de Camper op de geplande datum bij de haven af maar moesten daarna nog 6 dagen in Cartagena blijven om bij de drugs controle te zijn, die de politie pas 24 uur voor aankomst van de boot uitvoert. Ze zijn zeker bang dat als ze het vroeger doen, de kans groter wordt dat er nog iets in de Camper verstopt wordt. Cartagena is een aangename stad, met een goed klimaat, om wat langer te moeten blijven maar door de onzekerheid over de aankomst van de boot konden we niet onze vlucht naar Panama boeken. Toen we uiteindelijk konden boeken waren de directe vluchten al dagenlang volgeboekt en hadden we geen andere keus dan via Bogota naar Panama te vliegen. Voor wat een vluchtje van een uurtje had moeten zijn waren we nu bijna een hele dag onderweg.
In Panama boekte we een City Tour met een bezoek aan het Panamakanaal.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Panamakanaal
Toen we bij de Miraflores sluizen aankwamen was er geen schip te bekennen en hadden we net zo goed naar de Volkerak sluizen kunnen gaan die zeker zo imposant zijn. De reisleidster besloot om een uurtje te wachten omdat er dan een schip in de sluizen zou varen. In het bezoekerscentrum is ook een bioscoop en een mooi museum waar o.a. de geschiedenis van de bouw van het Panamakanaal te zien
In Panama boekte we een City Tour met een bezoek aan het Panamakanaal.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Panamakanaal
Toen we bij de Miraflores sluizen aankwamen was er geen schip te bekennen en hadden we net zo goed naar de Volkerak sluizen kunnen gaan die zeker zo imposant zijn. De reisleidster besloot om een uurtje te wachten omdat er dan een schip in de sluizen zou varen. In het bezoekerscentrum is ook een bioscoop en een mooi museum waar o.a. de geschiedenis van de bouw van het Panamakanaal te zien
De schepen worden met treintjes de sluis in getrokken omdat de sluis nog geen meter breder is dan de meeste schepen die door het kanaal varen.
Casco Viejo: de best bewaarde koloniale wijk van Panama City waar ook het presidentieel paleis staat. Op de foto het Plaza Bolivar met de Sint Franciscus kerk.
De Calzada de Amador, de Amador dam, verbindt 3 eilandjes met het vaste land. Vanaf Isla Flamenca hebt je een mooi uitzicht (bij helder weer) op de skyline van Panama City.
Bij Panama city mondt het Panamakanaal uit in de Grote Oceaan. De “Bridge of the Americas” die de twee continenten met elkaar verbindt werd in 1962 in gebruik genomen. De brug is 1654m lang en de hoofd overspanning 344m. De vrije hoogte voor de schepen is minimaal 61m.
Door puur toeval passeerde net de "Aida" van Wellenius-Wilhelmsen onder de brug door toen wij er stonden te kijken. Deze boot bracht onze Camper van Cartagena naar Panama.
Het moderne centrum van Panama City.
Dit gebouw heeft wel een heel bijzondere vorm maar zou het ook praktisch zijn?
Langs de mooie boulevard “Avenida Balboa”. Dit is de enige plaats tijdens onze reis waar Ria, van de politie, buiten niet mocht roken.
Met de verscheping van de Camper terug naar Europa is dit voorlopig het einde van onze Panamericana Tour. Over enige tijd zullen we waarschijnlijk onze reis voortzetten vanuit Canada / Alaska naar het zuiden.
In deel 5 van onze reis reden we van Lima in Peru via Ecuador naar Cartagena in Colombia over een afstand van 5400 km. De gele lijn geeft de route aan. (dubbel klik op de kaart voor een betere weergave.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten